Dziecko chore na hemofilię a środowisko społeczne

tłum. B.G.

 

Cel przedsięwzięcia:

Nauczyć dzieci chore na hemofilię, jak rozwiązywać problemy emocjonalne związane ze skazą krwotoczną. Dzieci powinny rozwinąć umiejętność samodzielnego pokonywania problemów.

Wiek dziecka: 7-12 lat

Wymagany czas: 15-20 minut

Cele:

Dzieci nauczą się:

  • Dyskutować na temat trudnych sytuacji związanych ze skazą krwotoczną oraz poszukiwać skutecznych sposobów rozwiązywania kłopotliwych sytuacji.
  • Współpracować z rówieśnikami w rozwiązywaniu problemów. Rozmawiać o uczuciach związanych ze skazą krwotoczną.

Potrzebne środki:

  • Karty, na których umieszczono zagadnienia dotyczące zachowań społecznych lub wyrażania emocji związanych z chorobą (patrz następna strona).

Instrukcje:

1. Potasuj karty i trzymaj je wierzchem do góry.

2. Poproś, aby dziecko wyciągnęło kartę.

3. Przeczytaj na głos lub poproś dziecko o przeczytanie zagadnienia na karcie.

4. Zachęcaj dzieci, aby dzieliły się spostrzeżeniami, co powinny zrobić albo jak reagować.

5. Kontynuuj, poproś kolejne dziecko, aby wyciągnęło następną kartę i omówiło zagadnienie przedstawione na karcie.

Wskazówki:

  • Wspieraj i zachęcaj dzieci do odpowiedzi. Sytuacja, jakiej chcemy uniknąć, to brak odpowiedzi.
  • Zachęcaj dzieci do przemyślenia zagadnień.
  • Podziel grupę na zespoły. Dla każdego zespołu przygotuj inne zagadnienie. Pozwól dzieciom w zespołach szukać własnych rozwiązań i formułować odpowiedzi dla całej grupy. Możesz też każdemu zespołowi dać to samo zagadnienie. Poddaj je dyskusji w grupie i zachęć do porównania stanowisk poszczególnych zespołów. Drużyny mogą wymyślać i odgrywać scenki ilustrujące zagadnienia oraz ich możliwe rozwiązania.
  • Zrób kserokopię arkusza z pytaniami, zanim potniesz go na części.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z Ośrodkiem Chorych na Hemofilię w Cleveland przy Szpitalu uniwersyteckim.

Karty

Janek miał wylew do stawu skokowego
i musi chodzić o kulach.
Dzieci w szkole pytają go,
dlaczego chodzi na kulach ?

Co powinien odpowiedzieć ?

Tomek poczuł, że zaczyna się wylew
do łokcia. Pomyślał, że powinien wyjść,
aby podać sobie czynnik krzepnięcia, ale nie chce
przerwać zabawy z kolegami.

Co powinien zrobić ?

Wojtek bawił się z kolegami. W pewnej chwili
chłopcy pokłócili się i zaczęło się popychanie
i szturchanie.

Co powinien zrobić Wojtek ?

Nauczyciel Marka powiedział, że nie powinien
uczestniczyć w gimnastyce, ponieważ
te ćwiczenia nie są dla niego odpowiednie.

Jak powinien zachować się Marek ?

Siostra Marysi jest smutna. Marysia jest chora
na skazę krwotoczną i wszyscy poświęcają jej
bardzo dużo uwagi.

Co powinna Marysia powiedzieć
swojej siostrzyczce ?

Paweł powiedział, że podobają mu się
niektóre rzeczy związane ze skazą krwotoczną.

Co właściwie miał na myśli ?

Łukasz zobaczył, że jego mama obserwuje go
uważnie, kiedy bawi się z kolegami na podwórku.
Pomyślał, że pewnie się o niego niepokoi.

Jak powinno się zachować dziecko,
kiedy widzi, że rodzice martwią się o nie?

Konrad nie cierpi zastrzyków i
kiedy ma dostać czynnik, dochodzi do
strasznego zamieszania.

Co niepokoi Konrada w zastrzykach ?

Co powinien zrobić Konrad i jego rodzice,
żeby przebiegało to zupełnie inaczej ?


Na podstawie materiałów ze strony:
www.hemophiliagalaxy.com
Baxter Healthcare Corporation
1627 Lake Cook Road
Deerfield, IL 60015
(800) 423-2090

Wersja pdf do pobrania