NETYKIETA LISTY DYSKUSYJNEJ SM-PL

1. Pisz zawsze na temat! Przed wzięciem udziału w dyskusji zapoznaj się z tematyką grupy i meritum sporu, w którym zamierzasz wziąć udział.

2. Posługuj się umiejętnie cytatami. Odpowiadając na głos w dyskusji cytuj tylko potrzebne ci fragmenty, pozostałe wycinaj.
Dobrym zwyczajem jest swoje komentarze umieszczać bezpośrednio "pod" cytowanymi fragmentami listu. Czyni to odpowiedź bardziej czytelną. Cytując inne osoby, wytnij wszystko, co nie dotyczy bezpośrednio problemu. Załączenie całego artykułu na pewno znudzi czytających. W złym tonie jest w cytowanej części pozostawianie sygnatury nadawcy. Równie naganne jest zacytowanie całego listu tylko po to aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się", "tak też myślę".

3. Używaj krótkiej sygnaturki. Sygnaturka, czyli podpis pod listem - zawierający imię i nazwisko, czasem także adres poczty elektronicznej i strony www, zawód a nawet ulubioną sentencję - nie powinna przekraczać czterech linijek tekstu.

4. Nie wysyłaj na listę dyskusyjną SM-PL długich postów, jeśli będą miały powyżej 40 kB to serwer je zablokuje (całkowita długość postu, liczona wraz z załącznikami).

5. Przemyśl swoją wypowiedź. Przeczytaj swoją wypowiedź jeszcze raz przed wysłaniem. Czy nie jest niepotrzebnie ostra? Czy potrafisz obronić postawione w niej tezy? Czy wnosi coś nowego do dyskusji? Czy aby na pewno jest tym, co chciałeś powiedzieć światu?
Przeczytaj ponownie to, co napisałeś. Czy jest to na pewno to co zamierzałeś napisać? Pamiętaj - wysłanego listu nie da się już zawrócić.

6. WIELKIE litery oznaczają w listach i postingach krzyk lub podniesiony głos. Wiadomość zawierająca tylko wielkie litery to szczególnie RAŻĄCY przypadek naruszenia netykiety. Unikaj pisania całego tekstu dużymi literami, jest to znacznie mniej czytelne niż tekst mniejszy. Innym problemem z dużymi literami jest to, że często używa się ich aby nadać fragmentowi tekstu jakieś szczególne zabarwienie emocjonalne. Elektroniczna forma przekazu nie jest w stanie przekazać naszych emocji i tonu glosu - do tego właśnie przeznaczono tekst
pisany dużymi literami.

7. Wybierz właściwy tytuł wiadomości. Tworząc nowy wątek wybierz tytuł odpowiadający treści i krótki zarazem. Zmień tytuł, jeśli uważasz, że dyskusja nie ma już nic wspólnego z oryginalnym tematem. Wypełniaj zawsze pole "subject" ("temat") listu.

8. Nie używaj wulgaryzmów. Nie stosuj w dyskusji wulgarnych słów, epitetów, powstrzymaj się od osobistych wycieczek wobec twojego przeciwnika w dyskusji.

9. Nie wytykaj błędów. Nie zwracaj publicznie uwagi na "literówki", błędy ortograficzne i stylistyczne. Postingi pisze się szybko, bez redaktorów i korektorów, a za żywiołowość w dyskusji płaci się często precyzją wypowiedzi.
Tobie prędzej czy później zdarzy się to samo.

10. Żadna linia listu nie powinna mieć więcej niż 70 znaków. Dłuższe linie mogą sprawiać problemy niektórym systemom pocztowym.

11. Bądź szczególnie ostrożny kiedy odpowiadasz nadawcy listu. W większości przypadków program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedź na listę dyskusyjną czy też grupę usenet'ową, z której pochodzi wiadomość.
Odpowiadając na przesyłkę nadesłaną do grupy, sprawdź adres, aby być pewnym, że odpowiadasz zgodnie z intencją (pojedynczej osobie lub całej grupie).

12. Aby zasygnalizować humorystyczne intencje wypowiedzi używaj "uśmiechów", takich jak :). Żart i sarkazm mogą być błędnie zrozumiane w swojej elektronicznej postaci.

13. Bądź wyrozumiały dla innych. Każdy kiedyś stawiał swoje pierwsze kroki w Internecie. Jeśli uważasz, że musisz zwrócić komuś uwagę - zrób to w liście prywatnym, jest to znacznie rozsądniejsze niż próba publicznego napiętnowania początkującego użytkownika.

14. Zwracaj szczególną uwagę na słownictwo którego używasz. Słowa i zwroty, które stosujesz tobie mogą wydawać się zupełnie naturalne, natomiast innym mogą wydawać się obraźliwe.
Pamiętaj, że słowo pisane ma zupełnie inną siłę wyrazu niż słowo mówione.

15. Bądź profesjonalny i ostrożny w tym, co mówisz o innych. (Przesyłki e-mail łatwo jest rozpowszechniać!).

16. Cytuj zawsze źródła, referencje itp.

17. Za szczególnie niegrzeczne uważa się rozpowszechnianie prywatnej poczty bez zezwolenia autora.

18. Bądź ostrożny pisząc z humorem lub sarkazmem. Bez osobistego kontaktu Twój żart może być odebrany jako złośliwa krytyka.

19. Nie wahaj się prowokować innych do dyskusji. Pamiętaj, że dyskusje te są "publiczne" i służą konstruktywnej wymianie poglądów. Traktuj innych uczestników tak, jak chciałbyś być sam traktowany.


Zapisz tekst - (format WordPad, WinWord)
Do formularza